Kandydat na Kierowcę

Ważna decyzja dla kandydatów na kierowców.

Minister transportu budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak podpisał w piątek dwa rozporządzenia umożliwiające m.in. przekazywanie sobie danych kandydatów na kierowców przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego i starostwa w formie papierowej.

19 stycznia wprowadzono nowy system egzaminów teoretycznych na prawo jazdy oraz elektroniczny obieg dokumentów. Jednak niektóre z WORD-ów nie mają połączenia elektronicznego ze starostwami, które wydają prawa jazdy. W związku z tym minister zdecydował o powrocie do formy papierowej w obiegu dokumentów.

 
System dla WORD-ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW), przy czym tylko ta druga ma dostęp do danych ze starostw. PWPW od 10 lat wydaje prawa jazdy i zbudowała w starostwach system informatyczny, jednak podpisała umowy tylko z 15 WORD-ami. W konsekwencji większość WORD-ów w Polsce - 34 z 49 - nie ma dostępu do systemu w starostwach, bo wybrały system egzaminowania przygotowany przez ITS. Problem polega na tym, że systemy te nie są ze sobą kompatybilne.
 
 
 Firmy: ITS i PWPW od miesiąca toczą spór. PWPW domaga się pieniędzy za udostępnienie systemu w starostwach. ITS uważa, że dostęp powinien być darmowy.
 
Aby konsekwencje sporu nie uderzyły w kandydatów na kierowców, w piątek minister transportu Sławomir Nowak umożliwił zastosowanie "awaryjnej" procedury obsługi osób, w przypadku których WORD nie ma możliwości pobrania danych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
 
Jak poinformował rzecznik prasowy MTBiGM Mikołaj Karpiński, minister podpisał rozporządzenia ws. obiegu dokumentów przy egzaminach na prawo jazdy, w myśl których kandydat na kierowcę, przed przystąpieniem do egzaminu, złoży w WORD pisemne oświadczenie, że spełnia wszystkie wymagania wynikające z przepisów ustawy o kierujących pojazdami. WORD, zanim wyznaczy termin egzaminu, sprawdzi poprawność złożonego oświadczenia w starostwie, które wygenerowało profil kandydata na kierowcę.
 
Rozporządzenia zostały skierowane do podpisu przez ministrów spraw wewnętrznych oraz Obrony Narodowej, a następnie zostaną przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
 
W lutym resort transportu złożył do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez konsorcjum ITS. MTBiGM podejrzewa, że konsorcjum podało nieprawdę w dokumentacji dotyczącą dostępu do systemu teleinformatycznego starostw. Decyzję w sprawie ewentualnego wszczęcia śledztwa Prokuratura Rejonowa Warszawa Praga-Północ ma podjąć do połowy marca.