Polskie Drogi

Inspekcja Transportu Drogowego zajmie się poborem opłat - Viatoll

„Wczoraj została opublikowana ustawa, która uprawnia Inspekcję Transportu Drogowego do przejęcia Krajowego Systemu Poboru Opłat. Wielokrotnie mówiliśmy o konieczności lepszego wykorzystania potencjału elektronicznego poboru opłat, usprawnienia procedur, uszczelnienia systemu VAT czy likwidacji zjawiska „karuzeli VAT-owskiej" - tymi słowami Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk rozpoczął briefing poświęcony nowym zadaniom ITD w zakresie elektronicznego poboru opłat.

GITD przejmie nadzór nad Krajowym Systemem Poboru Opłat

Nowe kompetencje GITD. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada przeniesienie zadań związanych z poborem opłaty elektronicznej za przejazd samochodami po drogach krajowych od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD). Do GITD przeniesione mają zostać także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA.

Kiedy (i czy w ogóle) jednolita opłata na autostradach w UE?

Od pewnego czasu Komisja Europejska rozważa wprowadzenie na obszarze całej Unii Europejskiej jednolitego systemu opłat za autostrady. Czy pomysł ten jest realny do wprowadzenia?

Przybywa dróg objętych systemem poboru opłat viaTOLL.

Do 2024 roku krajowy system poboru opłat ma obejmować sześć tysięcy kilometrów dróg w Polsce. Dziś jest w nim nieco ponad połowa. Przy rozbudowie viaTOLL operatora systemu będzie wspierać KGHM ZANAM. Współpraca ma objąć m.in. budowę bramownic, których obecnie jest blisko dziewięćset. System viaTOLL dziennie przynosi do budżetu 4–5 mln zł, które trafiają na modernizację i budowę dróg do Krajowego Funduszu Drogowego. Środki zainwestowane w rozbudowę systemu zwracają się średnio po 2–3 miesiącach.

NIK o działaniach ratowniczych na autostradach i drogach ekspresowych

Liczba wypadków i ich ofiar na autostradach i drogach ekspresowych, w przeliczeniu na 1000 km długości, była w 2016 r. pięciokrotnie większa niż ogólnie na drogach publicznych. Rozwiązania prawne, organizacyjne i infrastrukturalne umożliwiają sprawne prowadzenie działań ratowniczych na autostradach i drogach ekspresowych.

UWAGA! Rumunia: ograniczenia temperaturowe od 2.08.2017 r.

Jak poinformowało Rumuńskie Stowarzyszenie Przewoźników Zarząd Dróg CNAIR w dn. 2 sierpnia 2017 r. wprowadził  tymczasowe zakazy ruchu ze względu na wysokie temperatury powietrza. Ograniczenia obowiązują w godzinach od 12.00 do 20.00  dla pojazdów powyżej 7,5 t dmc na drogach krajowych i autostradach w następujących regionach: Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș, Arad, Sibiu, Alba, Bihor, Cluj, Mureș, Sălaj, Satu Mare, Maramureș and Bistrița Năsăud.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego – kategoria I

Zezwolenie kategorii I na przejazd pojazdu nienormatywnego jest wydawane w celu umożliwienia dojazdu do i ze wskazanego w zezwoleniu miejsca i uprawnia do ruchu po drodze gminnej, powiatowej lub wojewódzkiej.
Kategoria I dotyczy pojazdów:
a) o wymiarach oraz rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych,
b) o naciskach osi nieprzekraczających wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t.

Polska: ograniczenia ruchu w kwietniu 2017

W związku ze zbliżającymi się okresowymi ograniczeniami ruchu na terytorium Polski przypominamy, że zakaz dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, z wyłączeniem autobusów, na obszarze całego kraju w następujących dniach:

- 15 kwietnia 2017 roku (sobota) – od 18:00 do 22:00,
- 16 kwietnia 2017 roku (niedziela) – od 08:00 do 22:00,
- 17 kwietnia 2017 roku (poniedziałek) - od 08:00 do 22:00,
 

Strony