Transport Drogowy

Dodatkowa polisa celna w Rosji

Oznacza to, że dojdzie do zablokowania międzynarodowego transportu drogowego do Rosji oraz Białorusi i Kazachstanu, z którymi Rosja pozostaje w unii celnej. Będzie to na pewno duża strata dla polskich przewoźników, którzy posiadają około 20% udział w rynku usług przewozowych pomiędzy Unią Europejską a Rosją.

Koszty nowej polisy

Wykupienie nowej gwarancji może kosztować nawet 1.000 euro za jeden przejazd, a więc pochłonie ponad połowę przychodów przewoźników.

W związku z tym przewozy na wschód przestaną być opłacalne, a wiele firm transportowych, dla których jest to główny kierunek działalności, będzie zagrożonych bankructwem.

Tłumaczenia Rosji

Obecnie należności celne za towar gwarantuje konwencja TIR (ich kwota wynosi do 60.000 euro). Jednak rosyjskie władze uważają, że system ten nie jest wystarczająco szczelny i spowodował problemy w rosyjskim budżecie. Według szacunków dług z tytułu nieuregulowanych należności celnych wynosi 20 mld rubli. Dlatego należy wprowadzić w Rosji dodatkową polisę celną, która ma zagwarantować to samo, co do tej pory gwarantował karnet TIR.

 

Władze rosyjskie nie stwierdziły wprost, że wypowiadają konwencję TIR. Jednak stosowanie nowych przepisów o rosyjskiej dodatkowej polisie celnej, które zaczną obowiązywać od 14 września 2013 r., właśnie do tego będzie prowadziło.

Sprzeciw wobec rosyjskiego pomysłu

Możliwe, że niekorzystne dla przewoźników przepisy zostaną w ostatniej chwili zmienione. Ich cofnięcia domagają się sekretarz wykonawczy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ oraz unijny komisarz do spraw podatków i unii celnej, audytu i zwalczania nadużyć finansowych.
Ich zdaniem działanie Rosji jest niezgodne z prawem międzynarodowym. Podobnie zareagowało polskie ministerstwo gospodarki.