Technika

DAF zaprezentował nową serię ciężarówek Construction

Wyróżnikami pojazdów mają być oczywiście dobre właściwości terenowe. Co ważne, pojawienie się w ofercie uterenowionych ciężarówek nie oznacza zniknięcia z niej konwencjonalnego DAF-a CF o układzie osi 6x4 i 8x4.
 

Nowy model DAF CF Construction jest oferowany jako trzyosiowe podwozie pod zabudowę 6x4 z 8- lub 9-tonową osią przednią i zespołem osi napędowych o nośności 19, 21 lub 26 t. Dzięki temu pojazd ma sprawdzić się przy pracy z ciężkimi ładunkami. Jako trzyosiowy ciągnik siodłowy 6x4 model CF Construction świetnie posłuży na przykład do przewożenia pni i słupów.

Podwozie pod zabudowę 8x4 ma być natomiast idealną podstawą dla wywrotek i betonomieszarek. Dwie 7,5-, 8- lub 9-tonowe kierowane osie przednie oraz zespół osi napędowych o nośności 19, 21 lub 26 t sprawiają, że podwozie pod zabudowę zapewnia masę całkowitą w zakresie 32-44 t. Wszystkie modele oferują stworzony przez firmę DAF zespół dwóch napędzanych osi z ośmioma drążkami reakcyjnymi, zapewniający duży skok zawieszenia i sporą stabilność.

CF Construction może być napędzany 12,9-litrowym silnikiem PACCAR MX-13 o mocy od 303 kW (410 KM) do 375 kW (510 KM), lub nowym 10,8-litrowym silnikiem PACCAR MX-11 o mocy od 210 kW (290 KM) do 320 kW (440 KM). Średnie zużycie paliwa silnika PACCAR MX-11 ma być o 3% niższe niż w przypadku 12,9-litrowego silnika PACCAR MX-13, a ograniczenie masy własnej o ponad 180 kg oznacza oczywiście większą ładowność.
 

Holenderski producent obiecuje także ułatwienia dla firm zabudowywujących. Istotna może być na przykład możliwość zamówienia wsporników mocujących BAM (ang. Body Attachment Method, metoda mocowania nadwozia) do podwozia FAD 8x4, które zapewniają kompletne przygotowanie pod montaż typowych wywrotek.

Nie można jednak zapominać także o lżejszym LF Construction. Terenowy LF od szosowego brata różni się oczywiście wyglądem. Podobnie jak w przypadku większego modelu, LF Construction również został wyróżniony specjalnymi stopniami oraz 3-milimetrową płytą pod zderzakiem. Większych rewolucji nie ma za to pod kabiną - pracuje tam 6,7-litrowym silnikiem PACCAR PX-7 o mocy od 164 kW (220 KM) do 231 kW (310 KM).

Pierwsze egzemplarze ciężarówek z serii Construction trafią do klientów na początku przyszłego roku.