Transport Drogowy

WZOROWY KIEROWCA

Zgodnie z treścią art. 39n ustawy o transporcie drogowym, minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki nadawania odznaki „Wzorowy kierowca”, tryb przedstawiania wniosków, wzór odznaki, tryb jej wręczania i sposób noszenia, uwzględniając wymogi, jakie powinny spełniać wnioski o nadanie odznaki oraz kryteria stosowane przy jej nadawaniu.

Art. 39n. 1. Ustanawia się odznakę "Wzorowy kierowca".

2. Odznaka, o której mowa w ust. 1, może być nadawana zawodowym kierowcom wyróżniającym się szczególnymi osiągnięciami w  pracy i  wieloletnią bezwypadkową jazdą.

3. Odznakę „Wzorowy kierowca” nadaje minister właściwy do spraw transportu.

4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w  drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki nadawania odznaki „Wzorowy kierowca”, tryb przedstawiania wniosków, wzór odznaki, tryb jej wręczania i sposób noszenia, uwzględniając wymogi, jakie powinny spełniać wnioski o  nadanie odznaki oraz kryteria stosowane przy jej nadawaniu.”;

 

Będzie to trzecia odznaka "Wzorowego kierowcy" w historii polskiego transportu. Pierwszą ministerstwo wprowadziło w 1939 roku, drugą w 1952 roku na podstawie uchwały Prezydium Rządu. W 1963 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę o wprowadzeniu nagród równolegle z nadaniem odznaki. W 1987 roku Rada Ministrów uchwałą skasowała nagrody, a zatem odznaka była honorową. W 2000 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę o zaprzestaniu nadawania odznaki, w związku ze zmianą niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.

Wzorowy Kierowca – odznaka honorowa okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej nadawana wzorowo pracującym zawodowym kierowcom pojazdów samochodowych.

Odznaka "Wzorowy Kierowca" została po raz pierwszy ustanowiona uchwałą Prezydium Rządu z 14 maja 1952 "w celu podkreślenia poważnej roli kierowców pojazdów samochodowych w gospodarce narodowej i wyróżnienia kierowców pracujących wzorowo oraz w celu upowszechnienia wzorowych bezawaryjnych metod ich pracy". Następnie, w zmodyfikowanej wersji została wprowadzona uchwałą Rady Ministrów z 24 września 1963 (obowiązującą od 1 stycznia 1964), po czym ostatecznie, w zmienionej postaci, uchwałą Rady Ministrów z 13 stycznia 1987. Według ostatniej uchwały z 1987, odznaka była zaszczytnym wyróżnieniem oraz wyrazem uznania dla wzorowej zawodowej i społecznej postawy kierowców pojazdów samochodowych oraz motorniczych tramwajów (wcześniej nie obejmowała ona motorniczych tramwajów).

Odznaka była trzystopniowa: brązowa, srebrna i złota.

Uchwałę z 1987 uchylono i odznakę zniesiono z dniem 1 lipca 2000

W dniu 1 stycznia 2012 r. odznaka "Wzorowy kierowca" została przywrócona, na mocy ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Mówi o tym art. 39n ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Ustawa nie określa wzoru odznaki ani trybu i warunków jej przyznawania. W tym zakresie minister właściwy do spraw transportu ma wydać rozporządzenie wykonawcze, które do dnia dzisiejszego (26.05.2013 r.) nie zostało wydane.