Transport Drogowy

KONTORLA ITD - kiedy musimy zapłacić karę?

Kara płatna dopiero po orzeczeniu sądowym

Każda kara administracyjna nakładana w drodze decyzji administracyjnej na mocy przepisów ustawy o transporcie drogowym opatrzona była tzw. klauzulą natychmiastowej wykonalności. Oznaczało to, że w ciągu 21 lub 30 dni od otrzymania decyzji, należało karę zapłacić na wskazany rachunek bankowy. Strona, która się od decyzji odwołała, nie otrzymywała z mocy prawa odroczenia terminu płatności kary. Dopiero na wniosek strony o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji, strona ukarana mogła uzyskać takie „odroczenie płatności”, zależne od swobodnego uznania organu kontrolnego.

W tym zakresie zmiany przepisów ustawy o transporcie drogowym wprowadziły po 1.01.2012 roku całkowicie nowe, korzystne dla przewoźników  rozwiązanie. Obowiązek zapłacenia kary pieniężnej powstaje dopiero w momencie doręczenia stronie decyzji ostatecznej. Termin na zapłacenie kary wynosić będzie 30 dni od doręczenia decyzji ostatecznej. Jeżeli przewoźnik nie wnosi odwołania, to decyzją ostateczną jest decyzja Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego o nałożeniu kary. Jeżeli jednak przewoźnik wniesie odwołanie do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, to dopiero rozstrzygnięcie w przedmiocie odwołania będzie decyzją ostateczną, pod warunkiem, że strona nie znajdzie podstaw do wniesienia kolejnego środka zaskarżenia, czyli skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Jeśli z tego prawa strona skorzysta, to dopiero po rozpatrzeniu sprawy przez sąd (WSA, NSA), orzeczenie będzie miało charakter ostateczny. Biorąc pod uwagę czas rozpatrywania skarg przez sądy administracyjne, z całą pewnością można stwierdzić, że obowiązek zapłaty nie nastąpi wcześniej niż po roku od momentu otrzymania pierwszej decyzji WITD, zakładając skorzystanie ze środków odwoławczych. Wobec powyższego warto zastanowić się nad wnoszeniem odwołań od nakładanych decyzji. Jak wskazuje praktyka wiele decyzji wydawanych jest przez organy pierwszej instancji z pominięciem wyjaśnień strony lub też posiada inne błędy, które strona powinna podnieść w swoim odwołaniu! Te wszystkie okoliczności mogą mieć istotny wpływ na decyzję ostateczną organu rozpatrującego nasze odwołanie, krótko mówiąc warto odwołać się od decyzji admnistaracyjnej nakładającej na firmę karę pieniężną!

 

Na przykład suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli w firmie nie może przekroczyć:

●  15.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio do 10 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;

●  20.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio od 11 do 50 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;

●  25.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio od 51 do 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;

●  30.000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie większej niż 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;

●  40.000 złotych – dla podmiotu wykonującego inne czynności związane z przewozem drogowym.