Technika

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów po raz pierwszy w ciężarówkach

- W sytuacjach wymagających częstej zmiany biegów, np. na drogach górskich lub krętych, I-Shift Dual Clutch zapewnia całkowicie nową jakość prowadzenia samochodu ciężarowego, mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks. I-Shift Dual Clutch posiada dwa wałki wejściowe i dwa sprzęgła, co oznacza możliwość wyboru dwóch biegów równocześnie. To, który z nich jest w danej chwili aktywny, zależy od tego, które sprzęgło jest aktualnie włączone. I-Shift Dual Clutch bazuje na skrzyni biegów I-Shift, z tym, że przednia jej sekcja została całkowicie przeprojektowana.

- Podczas jazdy masz wrażenie, że dysponujesz dwiema skrzyniami biegów. Gdy w jednej z nich jest włączony bieg, w drugiej jest już przygotowane inne przełożenie. Dzięki dwóm sprzęgłom, zmiana biegów odbywa się bez przerwy w przekazywaniu mocy. W rezultacie, nie następuje spadek momentu obrotowego silnika i znacznie wzrasta komfort jazdy, mówi Astrid Drewsen, menedżer produktu ds. układów napędowych w Volvo Trucks.

I-Shift Dual Clutch będzie dostępna w Volvo FH od jesieni 2014 r.

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów są już stosowane w samochodach osobowych, ale Volvo Trucks jako pierwsze zaoferowało podobne rozwiązanie w seryjnych samochodach ciężarowych o dużej ładowności.

- W przypadku samochodów ciężarowych można mówić o rzeczywiście nowym wymiarze właściwości jezdnych. Im cięższy zestaw drogowy i trudniejsze warunki jazdy, tym większa korzyść z posiadania I-Shift Dual Clutch. Zmiana biegów pod obciążeniem, bez żadnej przerwy w przekazywaniu mocy, ułatwia nadążanie za tempem panującego ruchu drogowego, zwłaszcza na trudniejszych odcinkach dróg, podkreśla Astrid Drewsen.

I-Shift Dual Clutch ma być szczególnie efektywna w warunkach, które wymagają częstej zmiany biegów, np. na drogach górskich lub krętych, a także podczas przejazdy przez miasto z dużą liczbą rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. I-Shift Dual Clutch ma stanowić także nową jakość w transporcie płynów w cysternach lub żywych zwierząt, ponieważ niewyczuwalne zmiany biegów powodują mniejsze przemieszczenia ładunku. Dzięki dużej sprawności działania I-Shift Dual Clutch, powinno maleć ryzyko ugrzęźnięcia pojazdu na śliskiej lub nieutwardzonej drodze, np. z ładunkiem drewna w lesie.