Po pierwszych wdrożeniach ITS we Wrocławiu sekundniki zostały przeniesione do bardziej oddalonych od centrum części miasta (działają na głównych drogach wjazdowych i wyjazdowych z Wrocławia oraz w w dalszej odległości od centrum (5-15 km). W ścisłym centrum wszystkich zbadanych miast, Wrocławia, Poznania i Krakowa, funkcjonują ITSy badające natężenie ruchu i na jego podstawie wydłużające lub skracające czas przejazdu oraz dające pierwszeństwo pojazdom komunikacji miejskiej. To jednak sekundniki wydają się być bardziej lubiane przez kierowców – wśród internautów wybuchła burza na wieść o planach ich usunięcia, a po miastach, których ulice nigdy ich nie widziały, do dziś krążą legendy o ich cudownym działaniu. Eksperci portalu Korkowo.pl postanowili sprawdzić, w jaki sposób obecność sekundników wpływa na prędkość na drogach.
Dane ucierają nosa ekspertom?
Okazało się, że na obszarze działania ITS, czyli w promieniach 0-2 km oraz 2-5 km od centrum, prędkość poruszania się samochodów we wszystkich miastach jest podobna. W promieniu do 2 km od centrum wynosi ona około 30 km/h, a w promieniu 2-5 km od centrum 38 km/h. Natomiast w godzinach popołudniowych w rejonach bardziej oddalonych od centrum Wrocławia ruch jest wyraźnie szybszy od pozostałych dwóch miast. Średnia prędkość w rejonie 5-10 km od centrum wynosiła we Wrocławiu 52 km/h, a w promieniu 10-15 km od centrum aż 57km/h! Dla porównania w innych miastach prędkości te były dużo niższe – w promieniu 5-10 km prędkość w poznaniu wynosiła 45 km/h, a w Krakowie 48 km/h. W promieniu 10-15 km natomiast średnia prędkość z jaką porusza się pojazd w Poznaniu to 52 km/h, a w Krakowie 50 km/h. Widać więc, że różnice sięgają nawet 7 km/h i mogą być uznawane za ważne dla przejezdności miasta.
Tabela 1: Średnie prędkości godziny 6-18
| 
					 
 Odległość od centrum  | 
				
					 
 Wrocław  | 
				
					 
 Poznań  | 
				
					 
 Kraków 
  | 
			
| 
					 0-2 km  | 
				
					 28 km/h  | 
				
					 30 km/h  | 
				
					 29 km/h  | 
			
| 
					 2-5 km  | 
				
					 37 km/h  | 
				
					 38 km/h  | 
				
					 38 km/h  | 
			
| 
					 5-10 km  | 
				
					 52 km/h  | 
				
					 45 km/h  | 
				
					 48 km/h  | 
			
| 
					 10-15 km  | 
				
					 57 km/h  | 
				
					 52 km/h  | 
				
					 50 km/h  | 
			
Źródło: Korkowo.pl
Wygląda więc na to, że ITS działa, lecz nie przynosi spektakularnych efektów. We wszystkich miastach prędkość po jego zastosowaniu kształtuje się podobnie. Natomiast na terenie w którym stosowane są sekundniki we Wrocławiu, szybkość poruszania się pojazdów znacznie przyspiesza w porównaniu do pozostałych miast. Dlaczego więc nie można stosować sekundników również w centrum? Według ekspertów wespół z ITSem mogły by one kreować zagorzenie – ITS oznacza brak stałej długość przejazdu przez skrzyżowanie, co oznacza że sekundniki te mógłby nie zdążyć dostosować się do inteligentnych systemów zmiany świateł.





