Technika

Nie ufamy etykietom na oponach?

Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że przy wyborze opon Polacy największą wagę przywiązują do kwestii związanych z bezpieczeństwem. Na 1. miejscu wśród najważniejszych kategorii znalazła się przyczepność opony, potem cena i wynik w testach. - Przeprowadzona przez naszych specjalistów ankieta pokazała również, że zaledwie 49% konsumentów słyszało o etykietach na oponach wprowadzonych przez Unię Europejską, a tylko 42% z nich potrafi odczytać informacje zawarte na tabliczkach. Warto wspomnieć, że jeszcze pół roku temu odsetek ten wynosił zaledwie 30%, wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl. - Jak pokazują badania, z informacji na etykietach korzysta zaledwie 13% wszystkich nabywców opon. Dlaczego tak się dzieje? Po części dlatego, że nie wierzymy danym zawartym na etykietce, dodaje Ciesielski.

Etykieta umieszczona na oponie zawiera informacje o trzech podstawowych parametrach. Są to: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu generowany podczas jazdy.

Efektywność paliwowa, czyli inaczej ekonomiczność opony, określona jest w klasach oznaczonych za pomocą liter alfabetu - od A do G, gdzie A oznacza najwyższą klasę oszczędności paliwa, a G najniższą. W przypadku efektywności paliwowej różnica w zużyciu paliwa pomiędzy zestawem opon klasy A, a zestawem klasy F może wynieść do 7,5%.

Podobne oznaczenie zostało zastosowane w przypadku określenia przyczepności opony do mokrej nawierzchni. UE określa ten parametr, biorąc pod uwagę sprawność hamowania na mokrej drodze. Przyczepność określana jest w zakresie od A (najlepsza) do F (najgorsza). Klasy D i G nie obowiązują dla samochodów osobowych. I tak np.: droga hamowania samochodu wyposażonego w komplet opon klasy F jest o 18 m dłuższa niż samochodu wyposażonego w opony klasy A (przy prędkości początkowej wynoszącej 80 km/h).

Ostatnie oznaczenie to hałas emitowany przez oponę wyrażony w decybelach. Obok podana jest klasa głośności: jedna czarna fala oznacza oponę cichą, trzy czarne fale oponę czterokrotnie głośniejszą.

- Wyniki naszych badań pokazały, że z etykiet korzysta zaledwie co siódmy kupujący. Co ciekawe nie każdy ufa informacjom zawartym przez producenta na etykiecie. Główne zarzuty wg ankietowanych to podejrzenie o zawyżanie danych przez producenta i brak możliwości zweryfikowania tych informacji, wyjaśnia Piotr Ciesielski.

Etykiety prezentują tylko część kryteriów, która definiuje jakość opony. Większość renomowanych producentów bada swoje produkty na podstawie kilkudziesięciu parametrów. Jednak normy europejskie nie nakazują informowania konsumentów o wytrzymałości, odporności na zużycie, przyczepności na suchej nawierzchni, czy odporności na aquaplaning, a nawet o przyczepności podczas pokonywania zakrętów i trwałości produktu.